ارزشیابی کیفی - توصیفی
در ارزشیابی کیف توصیفی، معلم با مشارکت خود دانشآموز و اولیا و استفاده از یک سری ابزارها، طی مراحلی به تفسیر و گزارش وضعیت دانشآموز میپردازد. کارنامه در این سیستم به صورت گزارش پیشرفت یا توصیفی ارائه میشود. بازخوردهای توصیفی معلم، دانشآموز و والدین را در جهت بهبود عملکرد راهنمایی میکنند. دانش، توانایی و تخصص علمان برای اجرای صحیح ارزشیابی کیفی و به دنبال آن، انجام اصلاحات لازم برای بهبود یادگیری، ضرورت دارد. در این سیستم ارزشیابی جزئی از فرآیند یادگیری است نه کل آن و به این ترتیب بخش اعظم این مسیر را آموزش پر میکند.