روانشناسی تربیتی در واقع مطالعه و فهم چگونگی رشد روانشناختی، یادگیری، روشهای تدریس، فرآیندهای آموزشی و تفاوتهای فردی و به کمک آن تهیه و گسترش راهکارهای بهبود آنها است. این شاخه از روانشناسی شامل فرایند یادگیری در اوایل دوران کودکی و نوجوانی، فرآیندهای اجتماعی، عاطفی و شناختی است که در کل طول عمر در یادگیری نقش دارند. رشته روانشناسی تربیتی تعدادی رشته دیگر از جمله روانشناسی رشد، روانشناسی رفتاری و روانشناسی شناختی را در بر میگیرد. این مقاله برخی از دیدگاههای مختلف در زمینه روانشناسی تربیتی، موضوعاتی که روانشناسان تربیتی مطالعه میکنند و گزینههای شغلی دیگر در این زمینه را مورد بحث قرار داده است.
مباحث روانشناسی تربیتی
روانشناسان تربیتی با مربیان، مدیران، معلمان و دانشآموزان کار میکنند تا تحلیل کنند که انسانها چگونه به بهترین نحو یاد میگیرند. برخی از این موضوعات مطالعه در روانشناسی تربیتی عبارتند از:
• فناوری آموزشی: نگاهی به اینکه چگونه انواع مختلف فناوری میتواند به دانشآموزان در یادگیری کمک کند.
• طراحی آموزشی: طراحی مواد آموزشی مؤثر
• آموزش ویژه: کمک به دانشآموزانی که ممکن است به آموزش تخصصی نیاز داشته باشند.
• توسعه برنامه درسی: ایجاد درسهایی که یادگیری را به حداکثر میرساند
• یادگیری سازمانی: مطالعه نحوه یادگیری افراد در محیطهای سازمانی، مانند محل کار
• یادگیرندگان تیزهوش: کمک به دانشآموزانی که به عنوان دانشآموزان با استعداد شناخته میشوند.
کاربردهای روانشناسی تربیتی
این نوع روانشناسی نقش مهمی در تربیت تعلیمدهندگان و شناخت دانشآموزان دارد. از این طریق، برنامههای متفاوت آموزشی و پرورشی طراحی و اجرا میشوند. از دیگر کاربردهای این دانش روانشناسی عبارتاند از: • تهیه و اصلاح محتوای دروس به صورت اصولی و علمی
• آموزش شیوههای نوین تدریس به معلمان
• بهبود یادگیری و عملکرد دانشآموزان و شکوفایی فردی و اجتماعی آنان
• بهطور کلی، اطلاعات بهدستآمده از پژوهشها و یافتههای این علم به رشد علمی جامعه، پیشرفت تکنولوژی، شکوفایی اقتصادی و سایر علوم کمک فراوانی خواهد کرد.
پيش ثبت نام و رزرو
در اين بخش مي توانيد در صورت عدم وجود کلاس هاي اين دوره، در اين دوره پيش ثبت نام نماييد تا به محض به حد نصاب رسيدن نفرات، کلاس مورد نظر تشکيل و برگزار شود